Sztereotípiák a melltartó mérettel kapcsolatban

Helytálló megfigyelések bizonyítják, hogy mennyire hajlamosak vagyunk szereotípiák szerint azonosítani az embereket, beleértve saját magunkat is. A médiák által hatalmas dózisban közvetített külső mutatók alapján általánosítunk, megvan a képünk arról is, hogy milyen az ideális kinézet, különös tekinettel a tetstsúlyra és a ruhaméretre.

Például, egy S es vagy 36-os méretű és 75C melltartót viselő hölgy abszolút ideálisnak tekinthető a médiák mai üzenete szerint, ezek a méretek, már nem a plakátokon szereplő modellek méretei, (mert azok XS és 70D körül mozognak) de éppen ezért nagyon is kívánatosnak és divatosnak tekinthetőek a közfelfogás szerint.

Nem titok, hogy bármilyen is legyen a kinézetünk és a méretünk, minden esetben szeretnénk az 'ideálishoz" közelebb tudni magunkat, és az sem baj, ha ez a tudat vagy önkép az esetek többségében felürja a valóságot.

A mérleget viszonylag egyszerű ügyesen elkerülni, ám a ruhadarabokkal és fehérneműkkel mindennap találkozunk, ezért is ragaszkodunk foggal-körömmel egy adott méretjelzéshez. pl: én L-es méretű vagyok, vagy a melltartó méretem 90D.

Fejünkben már réges rég megfogalmazódott az alsó vagy felső határa annak a számnak, vagy méretjelzésenk, amit még elfogadhatónak tartunk magunk számára, amit nemcsak hogy nem szeretnénk semmiképpen sem túllépni, de úgy gondoljuk, hogy ez nem is lehetséges!

női sztereotípiák melltartó méret

A fehérnemű gyártók rájöttek erre

Régen rájöttek már erre a jelenségre a ruházat és fehérnemű gyártók. Ezért számos márkát vagy brand-et, mellyel inkább a már hízásra hajlamos középkorú hölgyeket célozzák meg, eleve "saját értelmezésű" méretjelzésekkel látnak el.

Ezek a méretek az általánosan használt európai (EU) mérettáblázathoz képest 1-2 számmal nagyobbak, kegyesen csalva egy kicsit, és kedvezve a vásárlóknak.

A vásárló, pedig -ugye ezt mindnyájan tudjuk- általában nem a számára kívánatos méretű (pl. utoljára csak 14 éves korában volt 36-os a ruhamérete): Azonban az évek múlásával 2-6 számot is változott a ruhamérete, a melltartó méretének változása pedig ennek a többszöröse is lehet, hiszen éppen ez a méret ami a legtöbbet változik a női életszakaszok során!

De nézzük csak meg ezt a kérdést a vásárló oldaláról! Ugyan ki ne lenne boldog, ha belefér egy L-es ruhába is, mikor már bőven 2 XL-es lenne a mérete? Ugye hogy sokkal jobb érzés megvenni egy szerény XL méretezésű ruhát, mint egy 3XL -es zavaróan pöffeszkedő méretjelzésűt? Ugyanígy mennyivel kellemesebb egy 44 es ruhába bújni egy 48-as helyett?

Bár a valóságon, a tetsúlyunkon és a kinézetünkön és összeséségben, az értékünkön ez semmit sem változtat, mégis szívesbben vásárolunk ott, ahol a számunkra hízelgőbb méretek is jónak bizonyulnak. Ahelyett, hogy egy 2 számmal nagyobb ruhát vennénk, jobb érzéssel is térünk vissza oda, ahol a kisebb méret is jó ránk. Tapintatosak vagyunk magunkkal szemben. Ezzel az önnbecsapással szinte minden hölgy előszeretettel él.

Ugyanez a helyzet a melltartó vásárlásnál is.

A melltartó gyártás sötét oldala abban rejlik, hogy a kosár méretezés 2 cm-ként megy felfelé egy számot, míg a körméret 5 cm-ként. Ebből elég könyű kiszámolni, hogy a kombinációk lehetősége sokkal nagyobb mint bármilyen más ruházati termék esetében. Vagyis ha valóban ilyen kis léptékkel haladnak a méretekkel, akkor nagyon sok méretet kell legyártani, ami egy adott melltartó modellre vetítve nem gazdaságos.

A gyártók elemi érdeke, hogy egy adott terméket minél nagyobb mennyiségben gyárthassanak le.

Sokkal kifizetődőbb gyártói szemmel, ha eleve olyan elasztikus alapanyagokból készítik a melltartókat, melyek képesek 2-3 körméret és legalább ugyanennyi kosárméret áthidalására. Látszólag, mindeki jól jár ezzel a taktikával. A gyártónak kedvező, mert egy adott modellből 50 féle méret helyett elég ha 15-20 at készít, így az adott modell kedvezőbb áron és sokkal nagyobb megtérüléssel forgalmazható az üzletben, mert sokkal több vevőnek adható el. Az üzletnek is kevesebb méretet kell tartania, mivel például egy 90D méretet még vidáman magára húz egy 100E méretű hölgy is. A vevő is boldog, hiszen mennyivel kellemesebb egy 90-95 ös körmérettel és maximum F kosárral távoznia boltból, például egy szemet bántó 100I méretjelzésű melltartó helyett.

Akkor meg hol van itt a probléma?

Egy kis matek a melltartó méret megvilágításhoz

Az európai melltartó mérettáblázat (de az angol is) csupán csak  2 cm-ként nő egy kosárméretet. Ez a 2 cm kis méretben még akár soknak is tűnhet, ám nagyobb méretben már nagyon kicsi a lépték. 

Egyszerű fizika, hogy minél nagyobb a térfogat egy adott sűrűségű tárgy esetében, annál nagyobb lesz a tömege is. Egy melltartó akkor tart megfelelően, ha a mellünknek megfelelő köbcentimérernek megfefelő a mérete. Meglepő, de egy 100D méretű mellkosár térfogata azonos egy 70J méretűvel! A 70J méretű teljesen más alakú les a 100D-hez képest amely ehhez képest pedig kissé szélesebb ám laposabb kúpot zár be.

Térfogatra egyforma mellméretek

1 70A 
2 75A 70B 
3 80A 75B 34C 70D 
4 85A 80B 75C 70D 
5 95A 90B 85C 80D 75E 70F
6 100A 95B 90C 85D 80E 75F 70G 
7 100B 95C 90D 85E 80F 75G 70H 
8 100C 95D 90E 85F 80G 75H 70I 
9 100D 95E 90F 85G 80H 75I 70J 
10 100E 95F 90G 85H 80I 75J 70K 
11 100F 95G 85H 38I 36J 34K 70L 
12 100G 95H 90I 85J 80K 75L 70M 
13 100H 95I 90J 85K 80L 75M 70N
14 100I 95J 90K 85L 80M 75N 70O
15 100J 95K 90L 85M 80N 75O 

Az alábbi grafikon a mell tömegét jelöli kg-ban a fenti mellméret csoportok szerint. Meglepő, de egy 95K méret meghaladhatja az 5 kg-ot is, (és ugye kettő is van belőlle) tehát a melltartónak csakugyan jól kell tartania!Mell tömege a mellméret szerint grafikon

forásadatok:https://en.wikipedia.org/

Minél sűrűbb szövésű és kevésbé elsztikus az alapanyag, melyből a melltartót készítik, annál pontosabban csak az adott méretre lesz megfelelő a mérete, viszont annál jobban fogja emelni és tartani a benne lévő melleket, és annál hosszabb ideig tartja meg formáját a használat során.

Ezek a melltartók is képesek kb. 1 körméretet és 1-2 kosárméretet nyúlni a használat során, de nem 4-5 méretet, mint gyenge minőségű társaik.

Ezért kell nagyon pontosan tudni a méretet, ha minőségi melltartót veszünk, látatlanban, próba nélkül az interneten.

És mi a helyzet azzal, hogy a különböző gyártmányok mégsem azonos méretűek, akkor is használható a melltartó méret táblázat?

A fenti összefüggések miatt, minél nagyobb valakinek a melle, annál nehezebben lesz számára a helyes méret megtalálása.

Sajnos az is igaz, hogy a nagyobb kelblek méretváltozása is nagyobb az idő múlásával. Tovább tetézi a bajt, hogyha tökéletes is egy adott méret, akkor más márkából , vagy akár azonos márka más fazonjából nem biztos, hogy ugyanaz a méret jó lesz.

Mi hát a megoldás?

méretvétel centivel

100%-os módszer nincsen, de ha szeretnéd megkímélni magad a netes melltartó vásárlás számos buktatjától, akkor az alábbiakat ajánlom figyelmedbe:

  • Szánd rá az időt. Sok terméket lehet egy-két pillanat alatt rendelni a neten, de a melltartó nem tartozik ezek közé. Persze még így is sokkal gyorsabb lesz, mint végigjárni az üzleteket és szembesüni azzal, hogy nem tartják a méretedet, vagy nincs olyan fazon, melyet elképzeltél magadnak.
  • -Vásárlás előtt mérd meg magad centivel, és számold ki az EU-s táblázat alapján a méretedet. Legalább támpontnak jó lesz.
  • -Soha ne indulj ki abból, hogy most milyen méretű melltartót hordasz. A női mell a legintenzívebben változó testrész. A jelenlegi melltartód pedig könnyen nyúlhatott 1, vagy akár több méretet is.
  • Kerüld a nyúlós márkákat, amiből a néhány számmal kisebb is feljön. Lehet hogy kedvező az ára és hízelgő a méretcetlije, de hosszú távon nem fog megelelően tartani, aminek a megjelenésed látja a kárát.
  • Ha bevállt egy melltartó, akkor írd fel valahova a márkáját  a méretét, és a modell típusát. Azért kell felírni, mert a mosás során a címkéről lekopik, ezért ha újra vásárlás előt álasz fogalmad sem lesz róla, hogy milyen melltartót keress. Ha ugyanabból a márkából rendelsz ugyanabból a modellből vagy hasonló fazonból, akkor jó eséllyel lesz ismét egy remek melltartód.
  • Figyelmesen olvasd el a melltartók leírását. Nagyon fontos szempont, hogy van-e az adott modellnek merevítője, szivaccsal bélelt-e és ha igen milyen vastagságúval, széles-e pántja stb.
  • Nagyon sokan ott rontják el a rendelést, hogy nem olvassák el figyelmesen a leírást, a kép alapján pedig mást gondonak az adott modellről!